No na tym forum to wogole nikt konkretnie nie odpowiada
Nie ma standardowego biznes planu ale większość biznes planów zawiera:
1. Streszczenie, które wyszczególnia najważniejsze punkty ? aby zwrócić uwagę czytelnika. Powinno ono zawierać około pięćdziesięciu słów i być krótkim zarysem proponowanego biznesu. Jeśli konieczne jest dofinansowanie, suma o którą się ubiega powinna być tu wyszczególniona, razem z sumą gotówki wniesioną przez przedsiębiorcę
2. Rodzaj biznesu. Czym będzie się on zajmował? Rodzaje działalności handlowej. Data rozpoczęcia i status prawny. Czy firma będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT?
3. Cele: Cele krótkoterminowe (co planuje się osiągnąć przez pierwsze dwanaście miesięcy działalności). Cele średnioterminowe (Co planuje się osiągnąć przez następne jeden do trzech lat). Cele długoterminowe (jak firma ma wyglądać za pięć lat). Dobrze jest wyszczególnić wszelkie przewidywane problemy i jak można sobie z nimi poradzić.
4. Dane najważniejszych menedżerów z tabelą pokazującą obowiązki każdego z nich Dane właścicieli i najważniejszych członków personelu, ich obowiązki, wykształcenie, doświadczenie i osiągnięcia w odpowiednich dziedzinach. Bardzo dobrym pomysłem jest umieszczenie pełnego curriculum vitae w formie aneksu.
5. Dane konkurencji i dlaczego dany produkt lub usługa jest potrzebny na rynku - np. kim są potencjalni klienci i dlaczego uważasz, że kupią dany produkt.
6. Plan marketingowy - tzn. Jak zamierzasz zaprezentować swój produkt lub usługę konsumentom, razem z założeniami ustalonymi w trakcie formułowania celów. Plan marketingowy. Zarys sposobu w jaki produkty lub usługi dostarczane przez firmę będą promowane, jak również zaplanowanych akcji promocyjnych. Co będzie potrzebne? Lokal, rośliny, sprzęt itd. Ten rozdział powinien określać dane lokalu w którym firma będzie funkcjonować i dlaczego. Szczegółowy opis rozmiaru, miejsca, prawa własności, kosztów, daty następnego określenia wysokości czynszu i koniecznych zezwoleń na zmiany rodzaju użytkowania powinny być wyszczególnione. Ulotka agencji nieruchomości jak również zdjęcia lokalu powinny zostać zamieszczone w formie aneksu jeśli są dostępne.
7. Informacje finansowe ? np. najważniejsze stawki, podstawowe inwestycje, bilans i rachunki zysków i strat, ruchy kapitału obrotowego (giełda, kredytobiorcy, kredytodawcy). Wielu pożyczkodawców wymaga informacji z ostatnich trzech lat. Jeśli nie jest to możliwe, dostarcz aktualne dane dotyczące działalności handlowej.
8. Jak będą spłacane kredyty, pokryte koszty wydatków, planowanie i kontrolowanie zasobów, kredytobiorcy i kredytodawcy.
9. Ubiegając się o dofinansowanie, załącz:
* Prognozę przepływu środków pieniężnych określając sumę dofinansowania, której potrzebujesz i na co zostanie ona przeznaczona. Na początek załącz ocenę wysokości dofinansowania na 2-3 lata lub dopóki firma zacznie osiągać zyski. Określ fundusze potrzebne na niespodziewane wydatki.
* Prognoza finansowa na 3-5 lat oparta na historycznej informacji finansowej w biznes planie.
* W jaki sposób zostanie spłacona pożyczka, kiedy i w jaki sposób inwestorzy odzyskają swoje pieniądze.